Socionom – rekrytering

Socionomer jobbar med att hjälpa personer som ofta befinner sig i svåra situationer. Står er verksamhet inför rekrytering av en socionom är det viktigt att rätt person får jobbet.

Läs Mer

Definiera er krav!

Viktigt innan man drar igång en rekryteringsprocess är att definiera de krav man ska ha på de sökande. Detta underlättar när ni väl påbörjar arbetsintervjuerna.

Utbildning!

Det är viktigt att personen ni rekrytering har rätt utbildning. Att arbeta som socionom kräver en legitimation som man får efter avklarade studier. Under rekryteringsprocessen bör alla ansökande visa upp en giltig legitimation.

Bemanning Socionom – Via rekryteringsföretag

Bonliva

En rekryteringsprocess tar tid och ibland kan det vara svårt att hinna med. Vi rekommenderar då att anlita ett bemanningsföretag med spetskompetens inom vård och omsorg. Bonliva.se är just ett sådant bemanningsföretag som hjälper dig hitta socionomer för de roller ni söker.

Dedicare

Hitta och rekrytera socionomer via bemanningsföretaget Dedicare i Sverige. Behöver ni hjälp med ett kort vikariat eller en lösning på längre sikt? Oavsett vad hjälper Dedicare er att hitta rätt socionomkompetens för att matcha de behov och önskemål ni söker. Klicka er in för att hitta er nästa socionom-kollega redan idag!

Vi listar även fler allmänna tips för en lyckad rekryteringsprocess.

Intervjufrågor – socionom

Står er verksamhet mitt uppe i en rekryteringsprocess och det börjar bli dags för arbetsintervjuer? Här är några tips på frågor:

  • Varför valde du att bli socionom?
  • Hur ser du på socionomyrket?
  • Varför brinner du för att hjälpa?
  • Är det någon speciell yrkesroll du tror passar dig bäst?
  • Hur brukar dina kollegor beskriva dig?
  • Hur hanterar du konflikter?
  • Varför är du intresserad av att arbeta hos oss?
  • Vart ser du dig själv om 5 år?

Jobbannons – socionom

Ska ni skriva jobbannonsen på egen hand kan det vara bra att börja med att se hur andra verksamheter formulerar sig. Spana in jobbannonser på ledigajobb.se för inspiration.

Här är våra tips på hur man skriver en bra jobbannons:

1
Skriva en tydlig jobbtitel. Det är viktigt att personer förstår vad för tjänst ni rekryterar till.
2
Lyft fram både mjuka och hårda värden i annonsen.
3
Skriv en tydlig befattningsbeskrivning.
4
Beskriv er som arbetsgivare.
5
Glöm inte skriva ner krav och om det finns något meriterande för tjänsten.